Monday, November 1, 2010

Aktiviti Abseiling (Praktikal)

Sambungan coretan dari.> http://anginbayu-deqla.blogspot.com/2010/10/aktiviti-kayak-uitm.html


02/10/2010 (SABTU)
Assalamualaikum.................

Hari ini kami menimba ilmu di UiTM Shah Alam pada awal jam 0800hrs. Pada permulaan kami didedahkan dengan aktiviti Orienteering yang dilakukan sekitar UiTM. Kami diberikan kumpulan yang terdiri daripada 2 orang setiap kumpulan .Kami dikehendaki membuat check Point sendiri berdasarkan kompas serta mencatitnya dengan tepat kerana salah satu kumpulan akan melalui Check point yang telah kami buat.Dalam masa sejam semuanya selesai berserta plan lakaran cheack point kami. Kami diberi peluang untuk mencari laluan yang telah ditandakan oleh kumpulan lain. Aku dan Ayob iaitu pelajar PJJ adalah satu kumpulan. Walaupun tidak mengenalinya tetapi kami sama-sama berkerjasama untuk menghabiskan cheack point kami.Alhamdulillah dengan hati yang gembira kumpulan aku adalah kumpulan yang pertama menghabiskan misi tersebut....alhamdulillah.Sesi kedua selepas aktiviti tersebut kami akan melalui pengalaman untuk melakukan abseilling. Sedang enak membuai perasaan ketika kami sedang rehat...mata pena ku sedang asyik memerhati pelajar-pelajar lain yang sedang membuat aktiviti abseilling.Dalam hatiku terdetik....Ya Allah permudahkanlah aku untuk menempuhnya nanti.


bersiap sedia ketika ingin turun.....

Nak seribu daya...tak nak seribu Dalih..., tapi bg aku "Dalih" tuh harus diluputkan dalam minda ku kerana selagi aku banyak berdalih selagi itu keyakinan ku akan pudar serta sampai bila harus ku berada disitu .Teringat kenangan manis ku ketika aku mencuba sesuatu yang selama ini tidak pernah terlintas dibenak pemikiranku untuk melakukan aktiviti Abseilling. Ya Abseiling...selama ini namanya pun aku x pernah nak amik tahu n x pernah terlintas untuk melakukannya.


semangatnya aku ketika melaporkan ingin turun.....salah satu cara nak hilangkan ketakutan ketika aktiviti sedang dijalankan.


heheh lihatlah dunia



Sempat mengabdikan kenangan ketika aku sedang melakukan Abseilling


Tetapi itulah pengalaman yang indah bagiku serta rakan-rakan ku kerana diberi peluang menimba pengalaman baru dan terselit kenangan yang takan dilupakan dalam kamus hidupku.Ya Allah berat sungguh langkah kakiku untuk meneruskan perjalanan menaiki lift ke tingkat 11!!!ya tingkat 11 ,betapa tingginya aku rasa ketika itu untuk melakukannya.Tapi aku tidak pasti aku nih jenis yang gayat ker apa...tapi yang pasti aku takut dengan air hehehhe.Ya allah...lift telah terbuka luas bagaikan menanti untuk ku menempuh aktiviti tersebut.Semasa Cik Hisyam sedang asyik memberi taklimat serta langkah-langkah keselamatan pada kami,dapat aku rasakan perubahan pada diriku .., ku lihat tapak tanganku makin putih seputih-putihnya ...dapatku tafsirkan apatah lagi muka ku diketika ini.
Masa dan saatnya akan tiba nanti aku harus tenangkan perasaan ku ketika ini..aku harus yakinkan diri ketika ini dan aku harus lakukan jua tanpa menoleh kebelakang. Semangatku makin berkobar-kobar apabila ku lihat sendiri org pertama dikalangan kami yang akan melakukannya adalah perempuan..setelah aku melihat kak Farah iaitu pelajar PJJ berjaya mengharungi ujian tersebut ,aku terus yakin yang aku jua dapat melakukannya sebaik yang mungkin. Dan jangan tak percaya dikalangan perempuan aku org yang ketiga melakukannya. Ya....kali pertama melintasi pagar untuk melukakannya jantung ku berdenyut kencang dan tak dapat gambarkan kakiku seperti berada di awang-awangan ketika itu.Setelah kedudukan ku stabil untuk memulakan langkah yang pertama..terselit keseronokan serta kayakinan dan hanya Allah sahaja yang tahu aku cukup puas melakukan aktiviti Abseiling tersebut.
Terasa pantas kakiku mengharungi langkah hingga sampai ke penghujungnya...terasa cepat masa itu berlalu ..bagaikan tidak puas aku menikmati saat2 yang tak pernak aku tempuhi sebelum ini.Aku begitu teruja serta berpuas hati dapat melakukannya sebaik yang mungkin.

1 comment: